Zapraszamy do obejrzenia czterech spotkań z profesjonalistami z branży filmowej, które odbyły się podczas CINEMAFORUM – 19. Międzynarodowego Forum Filmów Krótkometrażowych w Warszawie.

 

Masterclassy poruszały tematykę reżyserii filmowej, scenariusza filmu krótkometrażowego, aktorstwa i montażu filmowego. O swoich doświadczeniach opowiadali: Zofia Domalik, Bartosz Kruhlik, Rafał Listopad i Michał Oleszczyk. Spotkania prowadzili Błażej Hrapkowicz i Marcin Radomski ze Stowarzyszenia FILMFORUM.

 

Goście masterclassów:

Zofia Domalik – absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (2019 r.). Laureatka nagrody w kategorii „Najlepszy debiut aktorski” na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za główną rolę w filmie „Wszystko dla mojej matki” w reżyserii Małgorzaty Imielskiej. W 2020 r. nagrodzona podwójnie na festiwalu OFF CAMERA w kategoriach „Najlepsza Aktorka” oraz „Rising Star” za film „Wszystko dla mojej matki”. Przygodę z filmem zaczęła główną rolą w filmie krótkometrażowym „Paryżanka” w reżyserii Stefana Łazarskiego. Zagrała także główna rolę w filmie krótkometrażowym „Koniec widzenia” w reżyserii Grzegorza Mołdy. Film był nominowany do Złotej Palmy w kategorii „Najlepszy film krótkometrażowy” na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. W teatrze możemy ją oglądać w spektaklu „8 kobiet” w Och Teatrze i w Teatrze Polskim w Warszawie w spektaklu „Dziady”.

Bartosz Kruhlik – absolwent Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Jego filmy były pokazywane na wielu polskich i zagranicznych festiwalach. Najważniejsze selekcje: San Sebastian IFF, Tallinn BNFF, Karlove Wary IFF, Montreal WFF, Sarajevo FF, IDFA. W roku 2013 otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia dla studentów uczelni artystycznych. Autor nagradzanych spotów społecznych. W 2019 r., jego debiut fabularny „Supernova” otrzymał nagrodę za Najlepszy Debiut Reżyserski na 44. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni.

Rafał Listopad – montażysta filmowy, absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi. Autor montażu nagradzanych w kraju i za granicą filmów fabularnych, filmów dokumentalnych, seriali fabularnych, teatrów telewizji, teledysków i filmów reklamowych. W swoim dorobku ma prawie dwadzieścia pełnometrażowych filmów fabularnych, kilkanaście filmów dokumentalnych, kilkaset filmów reklamowych.

dr Michał Oleszczyk – krytyk filmowy, konsultant scenariuszowy i tłumacz; wykładowca Wydziału “Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego i Warszawskiej Szkoły Filmowej. Wielokrotny ekspert oceny scenariuszy w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej i w funduszach regionalnych (Łódź, Śląsk, Mazowsze, Podkarpacie); w latach 2013-2016 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Laureat Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Nagrody im. Jana Machulskiego za całokształt działań na rzecz polskiego kina niezależnego, Nagrody im. Krzysztofa Mętraka i Nagrody Onetu dla Bloga Roku; współpracuje z Filmoteką Narodową-Instytutem Audiowizualnym (FINA), RogerEbert.com, “Cineaste”, Filmwebem. Prowadzi podcasty “SpoilerMaster” i “Foreign Correspondents” (z Sebastianem Smolińskim). Członek FIPRESCI i Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Jako programer i kurator organizował pokazy kina polskiego w Londynie, Dublinie i Nowym Jorku, a także napisał eseje do brytyjskich edycji polskiego kina dla Second Run DVD.

 

Zapraszamy do obejrzenia masterclassów:

 

„Reżyseria filmowa” – Bartosz Kruhlik

prowadzenie: Błażej Hrapkowicz

https://youtu.be/ozlnx-8F3ck

 

„Scenariusz filmu krótkometrażowego” – Michał Oleszczyk

prowadzenie: Błażej Hrapkowicz

https://youtu.be/UGN93ieLACU

 

„Aktorstwo filmowe” – Zofia Domalik

prowadzenie: Błażej Hrapkowicz

https://youtu.be/LqhAin4H1Ew

 

„Montaż filmowy” – Rafał Listopad

prowadzenie: Marcin Radomski

https://youtu.be/DyFVIIlFZO8

 

***

19. edycja CINEMAFORUM odbywała się online na platformie mojeekino.pl w dniach 4-8 listopada 2020 r.

Organizatorem festiwalu było Stowarzyszenie FILMFORUM.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Miasta Stołecznego Warszawy. Festiwal współfinansował Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Partnerami programowymi imprezy byli: Goethe-Institut w Warszawie, British Council, Mazovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, American Film Festival oraz Warszawska Szkoła Filmowa.