Przejdź do treści
jury konkursu głównego

Przedstawiamy skład Jury Konkursu Głównego na 22. CINEMAFORUM

Filmy prezentowane w Konkursie Głównym 22. CINEMAFORUM ocenią Anna Jadowska, Kaja Krawczuk-Wnuk, Maria Sobocińska oraz – zgodnie z tradycją – Janusz Zaorski w roli przewodniczącego.

Międzynarodowy Konkurs Krótkometrażowych Filmów Fabularnych to główny punkt programu CINEMAFORUM. Podobnie jak w przypadku poprzednich edycji festiwalu, do jury, które oceni 15 krótkich metraży z całego świata, zaprosiliśmy cenione w branży filmowej osobistości. W tym roku są to reżyserka i scenarzystka Anna Jadowska, scenarzystka i producentka Kaja Krawczyk-Wnuk, aktorka Maria Sobocińska oraz wybitny scenarzysta, reżyser i producent filmowy Janusz Zaorski, pełniący rolę przewodniczącego.

Zachęcamy do zapoznania się z sylwetkami jurorów.

Reżyserka i scenarzystka. Jej najnowszy film, „Kobieta na dachu” (2022), miał swoją premierę w konkursie Tribeca Film Festival w Nowym Jorku. Film zdobył nagrodę dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej – Doroty Pomykały, a w Polsce otrzymał główną nagrodę Konkursu Polskich Filmów na festiwalu Camerimage.

Za swój poprzedni film „Dzikie Róże” otrzymała nagrodę Stockholm Impact Award na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sztokholmie, Główną Nagrodę na festiwalu w Cottbus, a także Nagrodę im. Krzysztofa Krauze przyznawaną przez Gildię Reżyserów Polskich oraz nominację do Orłów w kategorii Najlepsza Reżyseria.

Debiutem Anny Jadowskiej był film „Dotknij mnie” (2003), który został zaprezentowany na Berlinale. Został też nagrodzony m.in. Nagrodą Główną w Konkursie Kina Niezależnego na Festiwalu Filmowym w Gdyni i Złotą Kaczką dla najlepszego filmu offowego. Kolejny obraz jej autorstwa, „Teraz ja” (2004), również został nagrodzony na Festiwalu Filmowym w Gdyni. Wówczas za debiut reżyserski w Konkursie Głównym.

Anna jest także uznaną reżyserką seriali. Współreżyserowała jedną z nowel projektu „Erotica 2022”, pierwszego polskiego filmu autorskiego Netflixa, pracowała również przy takich produkcjach, jak „Otwórz oczy” dla Netflix, czy „Ultraviolet” dla AXN.

Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz produkcji filmowej i telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi. Członkini Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. Główna scenarzystka serialu „Prawo Agaty” i producentka pierwszego polskiego serialu HBO – „Bez tajemnic”.

Współscenarzystka filmu „Polot”, wyróżnionego w konkursie Script Pro w 2018 roku. Autorka scenariusza adaptowanego do „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego (na podstawie reportażu Cezarego Łazarewicza), prezentowanego w konkursie głównym festiwalu w Wenecji i nagrodzonego Srebrnymi Lwami w Gdyni. Laureatka pierwszej edycji konkursu festiwalu Script Fiesta na najlepszy scenariusz polskiego filmu fabularnego.

Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie. Debiutowała w „Wołyniu” Wojtka Smarzowskiego. Znana z filmów, takich jak „Pan T” Marcina Krzyształowicza, „Wszystko dla mojej matki” Małgorzaty Imielskiej oraz z serialu „Sexify” w reżyserii Piotra Domalewskiego i Kaliny Alabrudzińskiej. Dwukrotnie nominowana do Orłów.

Wykładowca akademicki. Doktor reżyserii. Ukończył studia na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.

Jako reżyser debiutował w 1970 roku filmem „Na dobranoc”. W kilku filmach wystąpił również jako aktor. W roku 1987 został przewodniczącym Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, a w roku 1988 kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego „Dom”. W latach 1987-1989 zasiadał w Komitecie Kinematografii, od 1991 do 1993 pełnił funkcję prezesa Komitetu do Spraw Radia i Telewizji, a od 1994 do 1995 przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Zrealizował kilkanaście filmów fabularnych, m.in. „Matka Królów” (1982, Srebrny Niedźwiedź – Berlin, Złote Lwy – Gdynia), „Jezioro Bodeńskie” (1985, Złoty Lampart – Locarno), „Piłkarski poker” (1988), „Szczęśliwego Nowego Jorku” (1997, nagroda za reżyserię – Gdynia), „Syberiada Polska” (2013, Grand Prix na festiwalu w Seattle).

W 2011 roku odznaczony przez ministra Bogdana Zdrojewskiego Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Laureat nagrody „TeleSplendor” oraz Nagrody im. Jana Machulskiego za całokształt działań na rzecz polskiego kina niezależnego. Od 2013 r. Przewodniczący Rady Programowej Instytutu KOSMOPOLIS Fundacji Nauki, Kultury i Edukacji. Członek Europejskiej Akademii Filmowej.

Powyższy skład jurorski oceni 15 filmów konkursowych i przyzna Grand Prix festiwalu. Jurorzy będą mieli także możliwość wręczenia nagród specjalnych i wyróżnień. Ich werdykt poznamy 26 listopada 2023 roku podczas uroczystej gali wieńczącej festiwal.

***

Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie FILMFORUM.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Miasta Stołecznego Warszawy. Festiwal współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Głównym obiektem festiwalowym jest Kino Atlantic w Warszawie.

Partnerem głównym wydarzenia jest Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

Partnerami programowymi imprezy są: Mazovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury, American Film Festival oraz British Council.

Partnerem branżowym wydarzenia jest Crew United Polska.

Partnerem technologicznym projektu jest BEIKS Machulski.