Przejdź do treści
Pełna sala kinowa – dziesiątki osób siedzących w rzędach ciemnej sali, patrzących w stronę ekranu. Widać światło projektora z tyłu, różne reakcje na twarzach widzów, a całość jest oświetlona przytłumionym, niebieskawym światłem.

CINEMAFORUM. Najlepsze krótkie metraże świata

Po raz dwudziesty czwarty Warszawa stanie się stolicą międzynarodowych krótkich metraży. Od 22 do 26 października w przestrzeni KINOMUZEUM w Muzeum Sztuki Nowoczesnej oglądać będzie można najlepsze krótkometrażowe filmy z całego świata. W programie aż siedem tematycznych sekcji, spotkania z twórcami, nagrody i intensywne filmowe emocje. Wstęp wolny!

Krótka forma filmowa, napędzana rewolucją cyfrową i platformami streamingowymi, stała się naturalnym językiem młodego pokolenia. Filmy krótkometrażowe nie są już tylko etapem przygotowawczym do pełnego metrażu, lecz samodzielnymi dziełami sztuki, zdolnymi w sugestywnych obrazach i skondensowanych narracjach oddać pełnię doświadczeń.

Europejskie kino krótkometrażowe jest w znakomitej kondycji – o jego żywotności decyduje nie tylko fakt, że pozostaje ważnym etapem na drodze do pełnometrażowego debiutu i jako takie jest finansowane ze środków publicznych, ale też zainteresowanie, jakie budzi na festiwalach filmowych.

Pokazy krótkich metraży cieszą się zazwyczaj świetną frekwencją, najważniejsze imprezy przyznają nagrody ich twórcom i twórczyniom, a ci ostatni nie traktują filmu krótkometrażowego jedynie jako ćwiczenia na zaliczenie przed głównym egzaminem. Z kolei w Stanach Zjednoczonych, gdzie nie ma systemu publicznego finansowania kina albo w krajach, które nie mogą sobie na taki pozwolić, kino krótkometrażowe to czasem jedyna szansa na w pełni swobodną wypowiedź twórczą.

A dlaczego warto je oglądać? Krótkie metraże warto oglądać z tego samego powodu z jakiego warto czytać opowiadania. Ograniczona formuła sprzyja dyscyplinie i odwadze twórczej, a publiczność – dysponująca ograniczonym czasem i bombardowana treściami – może w niedługim czasie doświadczyć innej kultury i wrażliwości czy też zdumiewająco oryginalnej wizji świata. Niższe budżety sprawiają też, że w krótkich metrażach jest znacznie więcej wolności artystycznej. Nasz festiwal to jedna z niewielu imprez, która koncentruje się wyłącznie na kinie krótkometrażowym jako osobnej, samodzielnej, spełnionej dziedzinie sztuki, która zasługuje na poważne traktowanie w takim samym stopniu jak krótka forma w literaturze czy filmy pełnometrażowemówi Błażej Hrapkowicz, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Forum Filmów Krótkometrażowych.

Co znalazło się w tegorocznym w programie CINEMAFORUM?

  • Międzynarodowy Konkurs Krótkometrażowych Filmów Fabularnych

Wizytówka festiwalu, zestaw starannie wyselekcjonowanych filmów krótkometrażowych z całego świata. Kluczowa jest różnorodność – stylów, konwencji, perspektyw. Konkurs będzie w tym roku wielokolorowy i bogaty w rozmaite perspektywy, także te pozaeuropejskie. Po raz pierwszy pokażemy aż dwa filmy z Singapuru czy jeden z Haiti. Będą tytuły nominowane do Oscara i nagrodzone na festiwalu w Cannes. Kino flirtujące z gatunkami, ale również surrealistyczne; artystyczne thrillery i proekologiczne animacje; dramaty wojenne i historie jak z Szekspira – zapowiada Hrapkowicz.

  • American Shorts

Przygotowana wraz z American Film Festival sekcja najciekawszych filmów krótkometrażowych ze Stanów Zjednoczonych. Oczy całego świata niemal bez przerwy zwrócone są za Atlantyk, a jeśli chcemy dowiedzieć się czegoś szczególnego o Ameryce, warto zerknąć na kino krótkometrażowe – najlepszą platformę dla niezależnych, niepokornych filmowców i filmowczyń, funkcjonującą bowiem poza Hollywood.

  • Mistrzowie, Mistrzynie

Sekcja poświęcona wczesnym filmom znanych reżyserów i reżyserek. Stworzone przed debiutem filmy krótkometrażowe to pierwsza wizytówka twórców i twórczyń – poligon, na którym wykuwały się ich styl, wrażliwość i zainteresowania.

  • BAFTA Shorts

Przygotowana wspólnie z British Council sekcja poświęcona najlepszym filmom krótkometrażowym z Wielkiej Brytanii – nominowanym do nagród BAFTA, drugich najważniejszych na świecie po Oscarach. Jeden z kluczowych krajów europejskich, znaczący rynek filmowy i młodzi artyści/artystki, którzy już niebawem mogą stanowić o jego sile.

  • Tętno Afryki

Zaprogramowana przez Ramat Musę z festiwalu Afrykamera sekcja poświęcona afrykańskim filmom krótkometrażowym, wciąż stosunkowo mało znanym na szeroko pojętym Zachodzie. Sekcja pokazać ma artystyczną żywotność twórców i twórczyń z Afryki, zaprezentować różnorodność kulturową kontynentu i zerwać z kolonialnymi stereotypami na jego temat.

  • Kino eksperymentalne

Filmy krótkometrażowe – ze względu na czas trwania i niskie budżety – stanowią znakomitą przestrzeń do formalnych i wizualnych poszukiwań, przełamywania schematów i konfrontowania widowni z odważnymi treściami. Sekcja przygotowana wraz z KINOMUZEUM w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

  • Kino skandynawskie

Ważną częścią festiwalu są przeglądy narodowe i regionalne. W tym roku podróżujemy do Skandynawii, gdzie kino krótkometrażowe w niczym nie ustępuje znanym i nagradzanym na całym świecie filmom pełnometrażowym. Ta sekcja pokaże publiczności, że nordycka kultura to coś więcej niż chłód i powściągliwość.

Nagrody im. Jana Machulskiego (w tym roku odbędzie się ich dwudziesta pierwsza edycja) są prestiżowym wyróżnieniem dla twórczyń i twórców polskiego kina krótkometrażowego, przyznawanym na podstawie nominacji ogłaszanych podczas finałów najważniejszych festiwali przez ich niezależne od siebie składy jurorskie. Laureatki i laureatów wybiera Kapituła, która wskazuje najlepsze produkcje w kategoriach: Najlepszy Film, Reżyseria, Scenariusz, Zdjęcia, Montaż, Aktorka, Aktor, Film Dokumentalny i Film Animowany.

  • Pokaz Niezależnych Teledysków

To już czternasty przegląd twórczości z pogranicza muzyki i filmu, który przez lata rozwinął się w jedno z najbardziej różnorodnych wydarzeń w swojej kategorii. W programie znajdą się animacje, formy fabularne, video-arty, teledyski aktorskie i eksperymentalne – zarówno amatorskie, jak i profesjonalne, niezależne i mainstreamowe. Selekcji dokonuje Marta Karnkowska – pomysłodawczyni i kuratorka pokazu.

Kolejne festiwalowe ogłoszenia i przygotowania można śledzić na Instagramie, Facebooku i stronie festiwalu cinemaforum.pl.

CINEMAFORUM – Międzynarodowe Forum Filmów Krótkometrażowych
22-26 października 2025, Warszawa
KINOMUZEUM, Muzeum Sztuki Nowoczesnej
wstęp wolny

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Projekt współfinansują: Miasto Stołeczne Warszawa oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie FILMFORUM.

Partnerzy tegorocznej edycji to: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, American Film Festival, Mazovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury oraz British Council.