>>> Jan Machulski Awards
SCREENING VIII | 3 November 2022 | 16.50
MILO
reżyseria / directed by Nadia Szymańska
14 min | Szkoła Filmowa w Łodzi | Polska / Poland 2021
NOMINACJA: Najlepsze Zdjęcia
NOMINATION: Best Cinematography – Nadia Szymańska
Gosia jest młodą mamą i tatuażystką. Oprócz pracy w wakacje nad morzem musi stawić czoła opiece nad trzyletnim synem.
Gosia is a young mom and a tattoo artist. In addition to her summer job at the seaside, she has to face taking care of her three-year-old son.
SAMOGŁÓW
reżyseria / directed by Jakub Prysak
24 min | Szkoła Filmowa w Łodzi | Polska / Poland 2021
NOMINACJA: Najlepsze Zdjęcia
NOMINATION: Best Cinematography – Mateusz Kucharski
Ponura dojarnia wypełniona dźwiękami koncertów Bacha z charczących głośników to codzienność Eryka, dojarza krów w spółdzielni Mleczny Raj. Eryk to młody chłopak, który porzucił karierę fotografa i zamieszkał w przemysłowym miasteczku, z dala od rodziny i przyjaciół. Na miejscu poznał Marissę, prostytutkę w podrzędnym klubie nocnym. Zaprzyjaźnili się. Oboje pragną odnaleźć swoje miejsce w świecie.
A gloomy milking parlor filled with the sounds of Bach concerts from cringing speakers is the daily life of Eryk, a cow milker at the Mleczny Raj cooperative. Eryk is a young boy who abandoned his career as a photographer and settled in an industrial town, far from his family and friends. There he met Marissa, a prostitute in a lower- class nightclub. They became friends. Both want to find their place in the world.
SKOWYT
reżyseria / directed by Bartosz Brzeziński
30 min | Warszawska Szkoła Filmowa | Polska / Poland 2021
NOMINACJA: Najlepsze Zdjęcia
NOMINATION: Best Cinematography – Max Bugajak
Polska prowincja, czarno-białe zdjęcia, toksyczne męskie rytuały i lejąca się strumieniami wódka. Brzmi groźnie, ale nie lękajcie się: obraz nie ma nic wspólnego z kinem z gatunku pato-polo. To mogąca skojarzyć się z autobiograficzną prozą Édouarda Louisa – historia wrażliwca, który pod wpływem impulsu znajduje w sobie odwagę do buntu. Czy zakochanemu w swoim koledze chłopakowi uda się wyrwać z zaklętego kręgu patriarchalnej przemocy?
Polish province, black-and-white cinematography, toxic male rituals and streams of vodka. It sounds threatening, but have no fear: The picture has nothing to do with pato-polo cinema. It is a story that may bring to mind the autobiographical prose of Édouard Louis – a story of a sensitive man who, on impulse, finds the courage to rebel. Will the boy, in love with his mate, manage to break out of the vicious circle of patriarchal violence?
WYRAJ
reżyseria / directed by Agnieszka Nowosielska
20 min | Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach | Polska / Poland 2020
NOMINACJA: Najlepsze Zdjęcia
NOMINATION: Best Cinematography – Barbara Kaniewska
Weronka wiedzie spokojne i sielskie życie do czasu, gdy nagle okazuje się, że jej ojciec jest chory. Otaczający ją świat woła o uwagę, a rzeczywistość wymyka jej się spod kontroli. Podczas zabawy z kolegami jej syn Pietrek doświadcza sytuacji, po której zaczyna wierzyć, że posiada uzdrawiające moce. Czy to możliwe, że chłopiec ma wpływ na zdrowie dziadka?
Weronka leads a peaceful and idyllic life until she suddenly finds out that her father is ill. The world around her cries out for attention, and reality slips away from her. While playing with his friends, her son Pietrek experiences a situation after which he begins to believe that he has healing powers. Is it possible that the boy is influencing his grandfather’s health?