>>> Retrospektywa Oberhausen


Czwartek, 8 listopada 2018, Kino KINOTEKA (pl. Defilad 1) sala nr 3

18.00 – 19.30 – PROJEKCJA I
19.45 – 21.30 – PROJEKCJA II

W trakcie CINEMAFORUM we współpracy z Goethe-Institut zaprezentujemy dwa specjalne bloki filmów z legendarnego festiwalu w Oberhausen, słynącego jako arena najodważniejszych eksperymentów w krótkim metrażu. Pierwszy zestaw będzie zawierał najlepsze filmy z ostatnich kilkunastu lat historii tej imprezy, a drugi najciekawsze międzynarodowe tytuły z ostatniej 65. edycji festiwalu w 2018 roku.

Best of Oberhausen: XXI wiek

RAYMOND
reż. / dir.: Nina Yuen
11’ / USA 2014

Intymny film o relacji artystki z jej ojcem, rozgrywający się na Hawajach, gdzie dorastała. Yuen pośrednio szkicuje obraz swojego pochodzenia, a także to jaką wiedzę oraz duchowy i emocjonalny bagaż z niego wyniosła.

COAL SPELL
reż. / dir.: Sun Xun
8‘ / Chiny 2008

Zainspirowany starym 5-juanowym banknotem artysta opisuje historię powstania i upadku Fuxin, starego przemysłowego miasta położonego
w północno-wschodnich Chinach, kwestionując zarówno pojęcie historii, jak i władzy.

ELEGANCE
reż. / dir.: Virpi Suutari
25’ / Finlandia 2015

Film dokumentuje styl i elegancję kuropatwy i bażanta polujących na grupę fińskich myśliwych.

SIEBEN MAL AM TAG BEKLAGEN WIR UNSER LOS UND NACHTS STEHEN WIR AUF, UM NICHT ZU TRÄUMEN
reż. / dir.: Susann Maria Hempel
18’ / Niemcy 2014

Filmowa książka nabożna na podstawie wywiadów z bezrobotnym (i jego towarzyszami) mieszkającymi na wschodnioniemieckich terenach wiejskich. Po stracie pamięci w 1989 roku obudził się w kilku koszmarach.

WATER MARKS
reż. / dir.: Meshy Koplevitch,
4’ / Izrael 2016

Film o osobistej pamięci dzieciństwa i młodości w kibucu Dafna, położonym w pobliżu granic Izraela, Syrii i Libanu. Schrony, maski gazowe, dźwięki pocisków i helikopterów są tłem dla strumyka, słodkiej muzyki, selektywnej palety i minimalistycznego szkicowania, które odsuwają koszmary.

THE DAY BEFORE THE END
reż. / dir.: Lav Diaz,
16’ / Filipiny 2015

W roku 2050 Filipiny przygotowują się do nadejścia najgroźniejszej burzy, jaka kiedykolwiek nawiedziła kraj. Kiedy wiatr i woda się wzburzają, poeci zaczynają ginąć.

DAD’S STICK
reż. / dir.: John Smith
5’ / Wielka Brytania 2012

Karykatura ojca filmowca oparta na trzech przedmiotach, które pokazał swojemu synowi na krótko przed śmiercią.

ONE MINUTE SOUNDSCULPTURE (RYOJI IKEDA)
reż. / dir.: Daniel Franke
1’ / Niemcy 2010

Reżyser przekłada na obraz krótki utwór muzyki elektroakustycznej – łączy ciąg szumu statycznego i dźwięków testowych z obrazem pustej, kwadratowej przestrzeni galerii.

Oberhausen – konkurs międzynarodowy 2018

A BRANCH OF A PINE IS TIED UP
reż. / dir.: Murata Tomoyasu
17’ / Japonia 2017

Tsunami rozdziela bliźnięta. Śnieżna kula łączy teraźniejszość i przeszłość. Poruszając się tam i z powrotem pomiędzy teraźniejszością a przeszłością, martwa bliźniaczka odzyskuje wspomnienia. Księżyc przesłania słońce, a przeszłość łączy się z rzeczywistością. Królik
prowadzi; dziewczyna pamięta wszystkie wspomnienia z krainy umarłych.

SEASON OF GOODBYES
reż. / dir.: Philippa Ndisi-Hermann
14’ / Kenia 2018

„Pory roku nie decydowały o swych końcach i początkach, więc żyliśmy w przestrzeni pomiędzy nimi”. List do ukochanej osoby, badający
jedność i separację, które przychodzą wraz z życiem i stratą.

MY MAMMA IS BOSSIES
reż. / dir.: Naomi van Niekerk
3’ / RPA 2017

Moja mama zwariowała. Jednym okiem wzrusza się do muzyki Pucciniego, drugim piorunuje mnie wzrokiem.

FROM THE DARK DEPTHS
reż. / dir.: Kiri Dalena
27’ / Filipiny 2017

Kobieta opłakuje utonięcie młodego komunistycznego rewolucjonisty, które miało miejsce lata temu. Zatapia się w sobie i odtwarza opowieść, która łączy w sobie pamięć, delirium i zapomnienie.

SALADDIN CASTIQUE
reż. / dir.: Anssi Kasitonni
6’ / Finlandia 2018

Mężczyzna szuka jagód w lesie. Zamiast tego znajduje pustą butelkę, z której wyłania się dżin i oferuje mężczyźnie spełnienie trzech życzeń. Mężczyzna korzysta z oferty, ale posługuje się językiem, którego dżin nie akceptuje. Dostanie więc nauczkę.

SADDER THAN PLAYTIME ON A RAINY DAY
reż. / dir.: Lobo Mauro
14’ / Brazylia 2018
Renowacja stadionu Maracanã w 2012 roku na Mistrzostwa Świata 2014 w Brazylii. Telewizyjna narracja upokarzającej porażki brazylijskiej drużyny z reprezentacją Niemiec z wynikiem 1:7. Oskarżenie Dilmy Rousseff przez Izbę Deputowanych w 2016 roku. Reforma pracy w 2017 roku na korzyść najbogatszych. Brazylijskie Mistrzostwa w Niepokojach Społecznych.

>>> RETROSPEKTYWY