>>> MANIFEST OBERHAUSEN

debata o znaczeniu krótkiego metrażu we współczesnej kulturze filmowej
7 listopada 2018 r., godz. 19.00, Goethe-Institut Warsaw, ul. Chmielna 13A

28 lutego 1962 grupa 26 młodych niemieckich reżyserów podpisała krótki tekst, który przeszedł do historii kina jako „Manifest z Oberhausen”. Od tamtej chwili minęło 56 lat, ponad pół wieku. Czy Manifest z Oberhausen jest dziś jedynie zakurzonym artefaktem w „wyobrażonym” muzeum historii kina, czy też może odegrać współcześnie rolę inspiracji w myśleniu o kulturze filmowej i przede wszystkim o statusie krótkiego metrażu w tej dziedzinie?

Rewolucja technologiczna sprawiła, iż diametralnie zmieniły się realia tworzenia i odbioru utworów audiowizualnych. Radykalnemu przeobrażeniu uległ model produkcji, ontologiczny status obrazu, sposoby obcowania z dziełem filmowym poza kinem. W chwili podpisywania manifestu telewizja dopiero raczkowała, a o Internecie nie śniło się nawet największym fantastom. Młodzi reżyserzy pisali o edukacyjnej i eksperymentalnej roli krótkiego metrażu. Czy rzeczywiście pozostaje on dziś laboratorium formy filmowej i laboratorium myślenia o świecie? Czy być może, pragmatycznie rzecz ujmując, jest dziś jedynie przygotowaniem do „prawdziwej”, „dorosłej” twórczości, etiudowym warsztatowym ćwiczeniem przed realizacją pełnometrażowych fabuł? Czy współcześnie eksperyment filmowy nie ogranicza się do wąskiego grona widowni festiwalowej i nie ma jeszcze mniejszego wpływu na świat kina niż w połowie XX wieku? Ale, zapytajmy też przewrotnie, czy film artystyczny i eksperymentalny nie jest dzisiaj też pewną konwencją, z gatunku konwencjonalności, której tak wystrzegali się ponad pół wieku temu sygnatariusze manifestu?

Wreszcie pozostaje być może najważniejsze z pytań rodzących się z ponownej lektury manifestu po latach. Mianowicie, czy krótki metraż jest obecnie wciąż tą szczególną i fascynującą formą, według słów manifestu sprzed ponad pół wieku, wolną od dyktatu inwestorów i ekonomicznej presji rynku? Czy jest wyjątkową sferą swobodnej i nieskrępowanej twórczości w świecie rosnących budżetów i presji rynku, ale również nasilających się norm i konwencji definiujących artystyczne kino festiwalowe? Czyż bowiem nie jest intrygującym, iż zarówno francuska Nowa Fala, jak i młode kino niemieckie lat 60. i 70. zaczęło się właśnie od krótkich metraży? Czy zatem krótkie metraże nie są wcale „ubogim krewnym” pełnometrażowych fabuł, lecz stanowią pole dogodne dla eksperymentów oraz teleskop umożliwiający nam spojrzenie w przyszłość ewolucji języka ruchomych obrazów i estetyki kina?

Nad pytaniami tymi zastanowimy się w gronie programerów festiwalowych oraz krytyków filmowych. Gośćmi specjalnymi debaty będą: Christiane Büchner, Mike Mia Höhne, Kuba Mikurda oraz Jakub Majmurek. Debatę poprowadzi Marcin Adamczak – dyrektor CINEMAFORUM.

Organizatorzy:
FILMFORUM
Goethe-Institut Warsaw


Wstęp wolny

>>> DEBATY