>>> o festiwalu

CINEMAFORUM – Międzynarodowe Forum Niezależnych Filmów Fabularnych jest festiwalem prezentującym przede wszystkim filmy krótkometrażowe.

Jeśli w natłoku obowiązków i bieżącego repertuaru filmowego znajdujemy dziś chwilę, by obejrzeć takie popisy wizualnej inwencji, narracyjnej brawury i surrealnego poczucia humoru jak Pies andaluzyjski Buñuela i Dalego (1929), À propos Nicei Vigo (1930) czy Przygoda człowieka poczciwego Themersonów (1937) przypominamy sobie, że status i pozycja filmu krótkometrażowego bywały w historii kina inne niż obecnie. Widziano w nich pełnoprawne formy sztuki filmowej, wzbudzały zainteresowanie najważniejszych artystów epoki, stawały się areną awangardowych eksperymentów i laboratorium, w którym rozwijano język ruchomych obrazów.

W XX wieku bezapelacyjnie zwyciężył jednak film pełnometrażowy. Wyprawiając się do kina widz oczekiwał widowiska dłuższego. Krótki film zredukowany został do roli dodatku towarzyszącego właściwemu spektaklowi, a pod koniec stulecia stracił nawet to miejsce, wypchnięty ze struktury kinowych seansów przez trailery i reklamy. Głównym powodem jego degradacji były kwestie dystrybucyjne, brak skutecznej formy rozpowszechniania, bo funkcji tej nie pełniły również mało eksponowane pasma telewizyjne. Krótki film zaczął być postrzegany przede wszystkim jako domena rozgrywek obiecujących juniorów, w której aspirujący do zawodu twórcy mogli zwrócić na siebie uwagę oraz poćwiczyć elementy filmowego rzemiosła, przygotowując się dopiero do “prawdziwej”, “dorosłej” twórczości.

Niewykluczone jednak, iż historia filmu przybierze obrót kolisty, nie zaś linearny. Być może stoimy właśnie u progu renesansu krótkiego metrażu, a przyczynić mogą się do niego ponownie przemiany w dystrybucji. Telewizyjny rynek dla krótkich metraży zdaje się kurczyć. Tym niemniej rozpowszechnianie za pomocą platform internetowych, na mobilnych nośnikach, możliwa utrata przez budynki kinowe statusu głównej przestrzeni obcowania z dziełem filmowym, oglądanie często przy okazji lub w przerwach między innymi czynnościami sprzyjające krótszym opowieściom, przyśpieszenie tempa życia – wszystko to zdaje się dobrze rokować na przyszłość mniejszej formie filmowej. Zjawiskom tym poświęcimy poprzedzającą konkurs główny debatę “Krótkie, ale w cenie”. Do udziału w niej zaprosiliśmy Zofię Horszczaruk, Jordana Mattosa, Kubę Mikurdę i Pawła Wieszczecińskiego, których łączy dogłębna znajomość materii kina, różnią natomiast poglądy na przyszłość krótkich metraży. Po debacie zaprezentujemy wybrane filmy z platformy Kinoscope.org prowadzonej przez Wieszczecińskiego i Mattosa.

Jeśli nawet warunkowany nowymi formami dystrybucji renesans krótkiego metrażu w świadomości szerokiej widowni nie nastąpi, to zawsze pozostają jeszcze festiwale jako forma docenienia dzieł sztuki filmowej, które z różnych powodów nie mają szans na zaistnienie w szerokiej dystrybucji. Przygotowaliśmy w Międzynarodowym Konkursie Głównym Cinemaforum 2016 zestaw pieczołowicie wyselekcjonowanych filmów. Szczególną uwagę zwracaliśmy w procesie selekcji na to, by znalazły się w nim utwory, których twórcy myśleli kategoriami krótkiej formy. Nie szukaliśmy obrazów, które są tylko przygotowaniem do późniejszej twórczości, ale takich, które wykorzystują unikalność krótkiej formy i jawią się jako skończone, pełnoprawne dzieła sztuki filmowej. Dominujące w pejzażu kultury audiowizualnej filmy pełnometrażowe, zarówno te głównego nurtu, jak i artystyczne festiwalowe, pozostają często zależne od konwencji i schematów narracyjnych. Krótkie metraże, z uwagi na nieporównanie mniejszą wagę towarzyszących im rynkowych bądź prestiżowych kalkulacji, zdają się w większym stopniu stanowić domenę nieskrępowanej twórczej wolności, czarować widza zaskoczeniem i niespodzianką.

Cinemaforum jest festiwalem filmów krótkometrażowych, ale nie zapominamy o dłuższej formie, jeśli cechuje się podobną do krótkich filmów energią i oryginalnością. Wydarzeniem specjalnym festiwalu będzie pokaz filmu Pokolenia tegorocznego przewodniczącego Jury Janusza Zaorskiego – obrazu intrygującego formalnie, w którym narracja ułożona jest z krótkich fragmentów filmów nakręconych we Wrocławskiej Wytwórni Fabularnych i układa się w kinofilską podróż po historii polskiego kina (a przy okazji także historii Polski drugiej połowy XX wieku).

W festiwalowe wieczory zapraszamy też na dwa pokazy specjalne trójmiejskiej grupy VHS Hell na patio Warszawskiej Szkoły Filmowej wyświetlającej Bohaterów do wynajęcia Johna Lloyda oraz Diabelskie nasienie Douglasa McKeowna (drugi seans z lektorem na żywo). Fabuły wybranych filmów trudno streszczać, ponieważ, jak piszą członkowie VHS Hell w odniesieniu do pierwszej z nich, “[…] jest ona bardziej zawiła od Mody na sukces i Incepcji razem wziętych”. Fabuły, których nie da się opisać, pozostaje jedynie obejrzeć.

Jak co roku, w ramach festiwalu odbywają się także specjalistyczne warsztaty filmowe i krytyczne oraz pokazy filmów nominowanych do Nagród Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego – najważniejszego wyróżnienia przyznawanego polskim produkcjom niezależnym.

Hasłem tegorocznej edycji festiwalu są “Krótkie podróże”. Powodem jest nie tylko wspólny podróżom oraz krótkim metrażom walor zaskoczenia i niespodzianki. Wybraliśmy 22 filmy z 15 krajów, prezentujące w fabularnej formie kawałek świata, z którego pochodzącą. Kilka z polskich filmów konkursowych traktuje przy tym o rozmaicie rozumianych wyprawach. Trwają one zazwyczaj około kilkunastu minut. To aż nadto, żeby zaintrygować, a stanowczo za krótko, aby znudzić. Zapraszamy więc do krótkich podróży dookoła świata, i to nie w klasyczne 80 dni, a właśnie w kilkanaście minut na jedną podróż. W czasach wielkiej popularności seriali na wiele dni przykuwających nas do ekranu, w listopadowe późne popołudnia i wieczory proponujemy dla odmiany innego rodzaju doświadczenie, które najlepiej opisują takie hasła jak krótkie podróże, ulotne fascynacje i niezobowiązujące spotkania.

Marcin Adamczak

Dyrektor Festiwalu

 

widow2

 

>>> KALENDARIUM

>>> Dzień 1 – 09.11.2016 (środa)

10:00 – 20:00
WARSZTATY FILMU 360 – Prezentacja inauguracyjna oraz warsztaty
[Mazowieckie Centrum Kultury Medialnej ELEKTRONIK] obowiązują wcześniejsze zapisy

11:00 – 12:30
WARSZTAT: POSTPRODUKCJA W FILMIE FABULARNYM prowadzenie: Marcin Kot Bastkowski
[Kino KINOTEKA] obowiązują wcześniejsze zapisy

13:00 – 14:30
WARSZTAT: AKTOR NA PLANIE FILMOWYM prowadzenie: Wojciech Solarz
[Kino KINOTEKA] obowiązują wcześniejsze zapisy

15:00 – 16:30
Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego – filmy nominowane ZESTAW I
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

17:00 – 19:00
Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego – filmy nominowane ZESTAW II
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

19:20 – 21:00
Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego – filmy nominowane ZESTAW III
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

21:20 – 23:30
Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego – filmy nominowane ZESTAW IV
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

>>> Dzień 2 – 10.11.2016 (czwartek)

10:00 – 20:00
WARSZTATY FILMU 360 – kontynuacja
[Mazowieckie Centrum Kultury Medialnej ELEKTRONIK] obowiązują wcześniejsze zapisy

11:00 – 14:00
Enterprise Europe Network Info Day: Prawa własności intelektualnej w sektorze kreatywnym
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny

14:30 – 16:40
Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego – filmy nominowane ZESTAW V
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

17:00 – 18:40
Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego – filmy nominowane ZESTAW VI
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

19:00 – 20:25
Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego – filmy nominowane ZESTAW VII
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

21:00
DEBATA: KRÓTKIE, ALE W CENIE debata na temat filmów krótkometrażowych, ich dystrybucji oraz przyszłości rynku
po debacie pokaz 5 filmów wybranych z platformy Kinoscope.org
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

>>> Dzień 3 – 11.11.2016 (piątek)

10:00 – 20:00
WARSZTATY FILMU 360 – kontynuacja
[Mazowieckie Centrum Kultury Medialnej ELEKTRONIK] obowiązują wcześniejsze zapisy

13:30 – 15:30
WARSZTAT: REŻYSERIA FILMU HISTORYCZNEGO – studium przypadku “Daas”
prowadzenie: Adrian Panek
[Kino KINOTEKA] obowiązują wcześniejsze zapisy

18:00 – 19:30
KONKURS GŁÓWNY – BLOK I
Otwarcie Międzynarodowego Konkursu Głównego
[Kino KINOTEKA] 
wstęp wolny, obowiązują wejściówki

19:50 – 21:25
KONKURS GŁÓWNY – BLOK II
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

22:00
VHS Hell – “Bohaterowie do wynajęcia” (reż. J. Lloyd, 1984)
[patio Warszawskiej Szkoły Filmowej] wstęp wolny

>>> Dzień 4 – 12.11.2016 (sobota)

14:00
POKAZ SPECJALNY – “Pokolenia” reż. J. Zaorski, 2016
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

17:30 – 19:20
KONKURS GŁÓWNY – BLOK III
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

19:40 – 21:20
KONKURS GŁÓWNY – BLOK IV
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

22:00
VHS Hell LIVE – “Diabelskie nasienie” reż. D. McKeown, 1983
[patio Warszawskiej Szkoły Filmowej] wstęp wolny

>>> Dzień 5 – 13.11.2016 (niedziela)

15:00
GALA FINAŁOWA
Wręczenie Nagród w Międzynarodowym Konkursie Głównym
Wręczenie Nagród Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego
Finał warsztatów MASTERCLASS – Szkoła Filmowania
Finał warsztatów Fokus na Pałac vol. 2
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki

17:00
5. POKAZ NIEZALEŻNYCH TELEDYSKÓW
[Kino KINOTEKA] 
wstęp wolny, obowiązują wejściówki

19:00

POKAZ NAGRODZONYCH FILMÓW
[Kino KINOTEKA] wstęp wolny, obowiązują wejściówki