>>> ALCHEMY FILM AND MOVING IMAGE FESTIVAL
Retrospektywa

Alchemy Film and Moving Image Festival to sztandarowe coroczne wydarzenie Alchemy Film & Arts, organizacji kulturalnej zajmującej się filmem eksperymentalnym w Hawick, małym miasteczku w Szkocji. Alchemy szczyci się zrównoważonym wsparciem dla uznanych i wschodzących artystów, a także polityką integracji i równości: zasadnicza część programu składa się z prac zgłoszonych w drodze otwartego naboru.
Retrospektywa składa się przede wszystkim z filmów, które miały swoją premierę w Alchemy. Pozostałe to dzieła artystów, z którymi organizacja ściśle współpracowała przy innych projektach. Program ten mówi o sposobach widzenia i sposobach bycia. Autorzy poniższych filmów to mediatorzy, badacze, alchemicy: artyści poruszający się w różnych przestrzeniach, ożywiający krajobrazy i postulujący nowe sposoby myślenia o starych wyzwaniach – technologicznych, interpretacyjnych i środowiskowych.
CZWARTEK (7 listopada 2019) 21.00
Kino KINOTEKA (pl. Defilad 1) | SALA NR 3
Red Lights and a Solstice Moon
reż. Jason Moyes, Wielka Brytania 2017
Na obrzeżach Hawick, małego miasteczka w Scottish Borders, przesilenie letnie zbiega się z rzadkim „truskawkowym” księżycem – zjawiskiem niespotykanym od 1967 roku. Z tej okazji dochodzi do dwuznacznej, zakodowanej transmisji radiowej: upiornych sygnałów, być może mających związek z wcześniejszymi zdarzeniami.
Eustatic Drift
reż. Keira Greene, Wielka Brytania 2019
Graptolity, nasi dawno wymarli przodkowie planktonowi, spekulują z głębi czasu na temat przeszłych i przyszłych połączeń międzygatunkowych: przewidują historie pełne zmian.
Terril
reż. Bronte Stahl, Belgia / Węgry / Portugalia 2019
Dane, na ludzką skalę, zostają wykorzystane do opowiadania o katastrofie górniczej w Charleroi z 1956 roku. O tej przemysłowej tragedii, filmowanej z hałd górniczych, decyduje kapitał i środowisko.
Snakegrass
reż. Stephen Broomer, Kanada 2012
Ruchy kamery w kierunku leśnej przestrzeni są powtarzane i nasycane dzięki wytrwałości i kolorom.
Never Ever River
reż. Raquel Vermunt, Maroko 2019
Zoom optyczny zapowiada powstanie rzeczywistej przestrzeni, gdy reżyserka filmowa przemierza pustynny krajobraz w poszukiwaniu centralnego punktu oka kamery. Co tam jest, a co jest poza nim?
Un / re / veal / ed
reż. Ece Ezer, Turcja 2019
Figura jako wirus, obraz jako samoodradzająca się forma. Przepłucz, powtórz: przejście donikąd.
Roaming
reż. Lin Li, Wielka Brytania 2012
Ruch w obrębie mikropuszczy jest szkicowany na tablecie cyfrowym. Filmowanie i rysunek łączą się w poszukiwaniu znaczeń i relacji między obserwatorem a obserwowanym.
Surface II
reż. Sam Spreckley, Wielka Brytania 2012
Krótka podróż przez krajobraz zostaje przekształcona w alchemiczne badanie obrazu, dźwięku, powierzchni i procesu zanurzenia.
Silva Shade
reż. Martha Jurksaitis, Wielka Brytania 2014
Sen realizowany na kamerze Super 8 w środku fińskiego lasu i obrabiany przy użyciu technik przyjaznych dla środowiska.
Swarm Circulation
reż. Yeonu Ju, Korea Południowa 2017
Dokument o produkcji elektroniki, reklama telewizyjna i zapis spalania produktów elektronicznych prowokują pytania o konsumpcję jako marnotrawstwo. Jak duża jest Twoja przepustowość?
Sixty-Three Plastic Bottles and One Aluminium Can
reż. Jessie Growden, Wielka Brytania / Maroko 2018
Na marokańskiej Saharze kobieta próbuje zrozumieć traumę – chodząc, chodząc, chodząc jeszcze trochę i licząc śmieci współistniejące z otoczeniem.
The Loom
reż. Toby Tatum, Wielka Brytania 2019
W świecie cieni i sieci czas zwalnia do zatrzymania i dziwna, czarująca muzyka wydobywa się z eolskiej harfy – symbolu epoki romantyzmu.
To Get in Touch with Crows
reż. Rhona Mühlebach, Szwajcaria 2018
Kobieta próbuje nawiązać kontakt z wronami w miejscowym parku. Rezultat jest bardzo zróżnicowany pod względem emocjonalnym.
Wolves from Above
reż. Demelza Kooij, Kanada 2019
Stado wilków filmowane z powietrza. Zwierzęta, ciche i nieuchwytne, zaczynają reagować na tę technologiczną ingerencję i odwzajemniają spojrzenie.
Bearing
reż. Greg Marshall, Kanada 2019
Dane z 327 ataków dronów Stanów Zjednoczonych w Jemenie w latach 2002-2018 zostają przekształcone w techniczno-wirtualne śledztwo dotyczące miejsc obarczonych imperialną traumą.
Alkaid
reż. Mauro Santini, Włochy 2018
Nocą ziemia i gwiazdy tworzą punkt wyjścia dla wyjątkowego filmowego dryfu, którego głównymi wykonawcami są księżyc, pociąg, latarnia uliczna. Improwizacja na temat tego, co możliwe, wyimaginowane, skojarzone.
Or / Or Hawick, may 18
reż. Jacques Perconte, Francja 2018
W Hawick, małym miasteczku w Scottish Borders, ptak przecina niebo w kierunku nowych mistycznych wymiarów tworzonych przez kolor, złoto, światło i dźwięk.